Szkolny budżety partycypacyjny w naszej szkole.

Szkolny Budżet Partycypacyjny – decydujemy wspólnie.

Zakończyliśmy etap weryfikacji w ramach realizacji projektu „Szkolny budżet partycypacyjny – decydujemy wspólnie”. Projekty, które zostały pozytywnie zatwierdzone:

  1. Strefa relaksu V LO – autorzy: Aleksandra Polińska, Perkowski Juliusz (klasa 2DN)
  2. Kinect w szkole – autorzy: Małachowska Aleksandra, Barycz Małgorzata, Matys Mateusz (klasa 3FN)
  3. Technicy Botanicy – autorzy: Kieżel Adam, Kiryluk Milena, Jabłońska Natalia, Pilecka Agnieszka, Turczyniak Natalia (klasa 2GN)
  4. Wrzuć na luz! – autorzy: Wasiluk Klaudia, Sawicka Karolina (klasa 3EN)

Nasza szkoła uczestniczy w projekcie „Szkolny budżet partycypacyjny – decydujemy wspólnie” i otrzyma środki finansowe na działania zaproponowane przez uczniów.

Na czym polega szkolny budżet partycypacyjny? Uczniowie decydują o przeznaczeniu określonej sumy pieniędzy na potrzebne według nich działania. Mogą na przykład zakupić potrzebny sprzęt czy wyposażenie. Każdy uczeń może zgłosić swój pomysł. O tym, który pomysł będzie zrealizowany, również decyduje społeczność szkolna – odbywa się to zwykle w formule głosowania.

Z naszych doświadczeń wynika, że danie uczniom realnego wpływu na funkcjonowanie szkoły poprzez budżet partycypacyjny istotnie wpływa na wzrost poczucia sprawstwa wśród uczniów, i co więcej – młodzież chętniej angażuje się w życie szkoły – mówi Agnieszka Maszkowska, koordynatorka projektu z Fundacji SocLab. – W trakcie projektu uczestnicy nabywają nowe kompetencje i umiejętności tj. jak praca w zespole, planowanie, promocja swojego pomysłu, kreatywność. Dodatkowo społeczności szkolne integrują się wokół wspólnych celów i uczą się współdziałania.

Nasza społeczność szkolna będzie mogła decydować o przeznaczeniu kwoty 3000 zł. Szkoła może otrzymać również 1000 zł dodatkowego wsparcia na sfinansowanie działań w ramach szkolnego budżetu partycypacyjnego, które związane są z nowymi technologiami. Za realizację procedury budżetu partycypacyjnego odpowiedzialne będą zespoły uczniowskie wraz z opiekunem, które najpierw zostaną przeszkolone. Następnie przy wsparciu merytorycznym ekspertów do spraw partycypacji z Fundacji SocLab i Fundacji Otwarta Edukacja, przygotują i przeprowadzą szkolne budżety partycypacyjne. W ramach projektu odbędą się liczne szkolenia i warsztaty, które pomogą efektywnie zrealizować projekt i podniosą kompetencje młodzieży i nauczycieli.

Partnerem technologicznym projektu jest Klaster Technologiczny Infotech. Który wesprze szkoły biorące udział w projekcie, oferując dodatkowe wsparcie szkoleniowe i  finansowe w zakresie wprowadzania do procesu szkolnego budżetu elementów związanych z nowymi technologiami.

Partner technologiczny:

 

Regulamin Szkolnego Budżetu Partycypacyjnego

          W dniach 18 – 19 lutego 2022 r. Maja Malecka – 2gn, Anna Radź – 2dn oraz Julia Łebkowska – Kiryk – 2cn pod opieką Pani Agnieszki Sadowskiej wzięły udział w drugich już warsztatach w ramach projektu „Szkolne budżety partycypacyjne – decydujemy wspólnie”, do którego zostaliśmy zaproszeni przez  Fundacja Soclab – Laboratorium Badań i Działań Społecznych.  Integrowaliśmy się z siedmioma zespołami ze szkół województwa podlaskiego, debatowaliśmy oraz uczyliśmy się współpracy zespołowej. To było bardzo inspirujące i motywujące do działania szkolenie, podczas którego uczyliśmy się między innymi wystąpień publicznych.

       

        W ramach projektu „Szkolne budżety partycypacyjne – decydujemy wspólnie” zespół koordynujący pod opieką Pani Agnieszki Sadowskiej i Agnieszki Filipiuk przeprowadził 21 lekcji rówieśniczych, w trakcie których powstało bardzo dużo wspaniałych pomysłów.

           9 grudnia 2021r. po raz kolejny gościliśmy w naszej szkole Panią Agnieszkę Maszkowską z  Fundacja Soclab – Laboratorium Badań i Działań Społecznych, która przeprowadziła pokazową lekcję rówieśniczą promującą „Szkolne budżety partycypacyjne – decydujemy wspólnie”.  Już wkrótce członkowie naszego zespołu koordynującego w składzie: Kornelia Mieszków i Wiktoria Abramowicz – 1bn,  Anna Radź – 2dn, Maja Malecka – 2gn, Monika Klimowicz – 3dn, Julia Marianna Kowalczyk – 3cn, Ania Roginela i Jan Magdziuk– 3b,  Partycja Wojtulewicz i Justyna Skarżyńska – 3fn podzielą  się zdobytą wiedzą na  godzinach wychowawczych i lekcjach podstaw przedsiębiorczości.

          Nasi uczniowie po raz kolejny wykazali się przedsiębiorczością.  W ramach promocji projektu „Szkolne Budżety  Partycypacyjne – decydujemy wspólnie”. 6 grudnia 2021r.  sprzedawali pięknie udekorowane pierniki. Zysk przeznaczyli na pokrycie wydatków związanych z akcją promocyjną      

 

        19 listopada 2021 r.  odbyły się warsztaty dla zespołu koordynującego, podczas których wspólnie z Panią Agnieszką Maszkowską z Fundacja Soclab – Laboratorium Badań i Działań Społecznych pracowaliśmy nad  założeniami oraz harmonogramem Szkolnego Budżetu Partycypacyjnego, który już wkrótce zostanie udostępniony na stronie szkoły.

                               

 

          W dniach od 1 do 2 października 2021 roku spotkaliśmy się na pierwszych warsztatach w ramach projektu „Szkolne budżety partycypacyjne – decydujemy wspólnie”, do którego zostaliśmy zaproszeni przez  Fundacja Soclab – Laboratorium Badań i Działań Społecznych.  Integrowaliśmy się z siedmioma zespołami ze szkół województwa podlaskiego i poznawaliśmy założenia SBP. Było to szkolenie bardzo inspirujące i motywujące do działania, podczas którego uczyliśmy się między innymi wystąpień publicznych. Nasze liceum  reprezentowały Maja Malecka – 2gn, Anna Radź – 2dn oraz Julia Łebkowska – Kiryk – 2cn. Projekt finansowany jest ze środków #nowefio Narodowy Instytut Wolności – Centrum Rozwoju Społeczeństwa Obywatelskiego.